  | 
             
               avaloeng 25. juulil 
                2001 Tartus 
              ETNOFUTURISM JA KOSMOFUTURISM 
                Meie filosoofia edasiarendamisest 
              Kari Sallamaa 
                (Oulu, Soome) 
              Ma pean nüüd siin 
                selle avaloengu, mille ma oleksin pidanud ette kandma möödunud 
                aprillis Udmurtias Tangõra etnofuturismi festivalil, millest ma 
                aga paraku osa võtta ei saanud. See pealkiri on iseäranis sobilik, 
                kuna viimane aeg on avardada etnofuturismi haaret, nii et see 
                hõlmaks ka globaalse eksistentsi ja hävingu probleeme. Olles isiklikult 
                sellest nähtusest kõnelnud ja kirjutanud väga mitmes seoses alates 
                1996. aastast, ning olles juba endagi mõtlemises tähele pannud 
                teatavat paigalseisu, pean oma kohuseks edeneda ja püüda meie 
                liikumise tarvis uusi ideid arendada. 
              Mõne aasta eest 
                oli populaarne ka kultuuriringkonnis rääkida termodünaamika teise 
                põhiprintsiibina tuntud nähtusest – entroopiast. Ehkki 
                ma pean selle kasutamist kultuurilise metafoorina küsitavaks, 
                on ometi tõsi, et globaalsed protsessid kulgevad looduse, keele 
                ja kultuuri ühtlustamise suunas. Etnofuturismil peaks nende ohtude 
                kohta üht-teist öelda olema. 
              Etnofuturismi üle 
                on viimasel ajal eriti elavalt diskuteeritud just siin Eestis, 
                selle programmi hällis, Udmurtias ja internetis. Toimub võimuvõitlus 
                nähtuste, kohtade ja etnoste nimetamise õigsuse üle. Kas tuleks 
                öelda laplased või saamid, mordvalased või ersad ja mokšad? Kas 
                Mordva pealinna tuleks nimetada Saranskiks või Saran Oš’iks, Udmurtia 
                pealinna Izhevskiks või Izhkariks? 
              Etnofuturismi on 
                defineeritud õige mitmeti. Eriti on vaieldud selle haardeulatuse 
                üle: on see globaalne ja üldine, või peaks ta piirduma üksnes 
                soome-ugri või uurali maailmaga? 
              Ott Heinapuu on 
                kritiseerinud mind selle mõiste liiga avara ja seega liiga lõdva 
                käsitluse pärast, teisalt aga kitsuse pärast lugeda seda ainult 
                uurali rahvaisse puutuvaks. Seega räägiksin ma pigem uurali filosoofiast 
                /maailmavaatest/. 
              On tõsi, et etnofuturistlikud 
                ideed on mingil määral levinud Venemaal ka turgi rahvaste seas. 
                See on üsna mõistetav. Soomeugri ja turgi rahvad on elanud kõrvu 
                ja segiläbi eriti Kesk-Venemaal ning nende keelesüsteemid erinevad 
                indo-euroopa omadest. Ehkki vana teooria uurali ja altai keelerühmade 
                lingvistilisest sugulusest enam ei kehti, on ilmne, et nende keelelises 
                mõtlemislaadis on rohkesti sarnast. 
              Seepärast ma paneksin 
                ette, et meie järgmine konverents võiks toimuda Kaasanis, Tatarimaal 
                kui soomeugri ja turgi rahvaste ühisfoorum etnofuturismi lipu 
                all. Nagu ungari professor, endine Soome-Ugri Kirjanduse Ühingu 
                esimees Péter Domokos on osutanud, oli tsaariaegne Kaasan soomeugrilaste 
                oluline vaimukeskus: õpetajate seminar, Kaasani kirjastuste välja 
                antud raamatud jms. Sealses ülikoolis pidasid loenguid eesti professorid 
                Mihkel Veske ja Walter Anderson. 
              Ma olen täiesti 
                nõus, et etnofuturism ei pruugi piirduda üksnes uurali rahvastega, 
                kuigi seda on loodud ja levitatud just uurali kontekstis. Etnofuturism 
                sobib ideaalselt ka Neljanda maailma tarvis, kõigile põlisrahvaile, 
                pärismaistele rahvastele ja etnilistele rühmadele üle kogu maailma. 
              Näiteks kui ma 
                möödunud aasta märtsis pidasin Pariisis Sorbonne’i rahvusvahelisel 
                kollokviumil ettekande etnofuturismist, siis märkis professor 
                Jean-Léo Léonard, et Mehhiko Chiapa indiaanlaste zapatistlikul 
                liikumisel on sellega palju ühist. Zapatiste võib lugeda Mehhiko 
                etnofuturistideks. Üks sarnane joon on juba tegevuse vägivallatu 
                iseloom. Poeesia võib olla tugevam kui relvad. 
              Põhjus, miks ma 
                tahaksin rääkida ka kosmofuturismist, on see, et etnofuturismi 
                arenedes on vaja paigutada see laiemasse konteksti. Kosmofuturismi 
                mõiste pärineb rahvastikuteadlaselt, professor Rein Taageperalt, 
                kes pidas põhjaliku loengu meie eelmisel konverentsil samas paigas 
                1999. aasta mais. Tema mõisted olid (1) etnopreterism, 
                nostalgilised katsed säilitada etnilisi kultuure sama puhtana, 
                kui need traditsiooniliselt on olnud, (2) kosmofuturism 
                kui seisukoht, mis ei pööra tähelepanu rahvuslikele ja etnilistele 
                probleemidele ning (3) etnofuturism kui midagi nende kahe 
                vahepealset. Ma loodan, et Ott Heinapuu tegeleb nende küsimustega 
                homme põhjalikumalt ja eriti, et ta pakub välja etnofuturismi 
                uusi kontseptsioone. 
              Ma aktsepteerin 
                küll Taagepera terminoloogilist jaotust, kuid tahaksin esile tuua 
                veel teisigi kosmofuturismi aspekte. See peaks haarama kõige laiemat 
                konteksti – arvestama nii globaalseid kui lokaalseid ökoloogilisi 
                ja kultuurilisi tingimusi maailma tuleviku seisukohast. Selles 
                tähenduses on etnofuturism kosmofuturismi oluline osa. Kosmos 
                tähendab loodust, looduslikke ja inimressursse, kultuuri ja infotehnoloogiat 
                koos. Etnofuturism võib etnilist linnakultuuri rajades harmoniseerida 
                linna ja maa suhteid. See võib päästa traditsioonilist külakultuuri 
                mandumast surnud muuseumipahnaks, etnopreteeriliseks kasutuks 
                kolaks. See võib täie õigusega kritiseerida tehnoloogiat, eitamata 
                selle parimaid saavutusi. 
              Etnofuturism võib 
                harmoniseerida suhteid loodusega, ehk taaselustada meie rahvaste 
                algseid religioone kui alternatiive kolmele Palestiina päritolu 
                ainujumalakultusele. Kristliku patriarhaalse Jumala paljuarutatud 
                surm annab maad usu taastekkele. Kristlike mustakuueliste vaimulike 
                asemel tuleks meil eelistada šamaane ja lumivalges rüüs ohverdavaid 
                preestreid. Mordva põlisrahvad ersad ja mokšad räägivad Vete-Emast 
                ja Maa-Emast (Mastorava). Lauldes nagu Toorama, voogab 
                igikestev ema meist läbi maapinnast taevani. Miks mitte rääkida 
                ka Päike-Emast ja Kuu-Isast? Annab ju ema harilikult soojust ja 
                hoolitsust, isa aga karistab oma külma käega. 
              Ehkki ma ei ole 
                eriti religioosne inimene, usun ma mingisugust jumalat kui vaja 
                ja kui see tundub mõttekas. Ma võin kujutleda Inmarit või manside 
                Maailma Valvurit või Andrei Rubljovi Hristos Pantokratorit. 
              Kui uskuda UNICEF’i 
                ja Worldwatch Institute’i pessimistlikke ennustusi, siis 
                selle sajandi lõpuks jääb tänapäeval maailmas leiduvast umbes 
                6000 keelest järele ütleme 150, siis võib küsida, kas säilib ainuski 
                uurali keel. Ja kui siis on veel alles meie suurim – ungari keel 
                – kuidas see siis tohutus indo-euroopa keelte ookeanis ilma sugulaskeelteta 
                hakkama saab? Oma keele säilitamiseks on meil tarvis etnofuturismi, 
                ja see toimib tõesti, nagu võib näha liivi keele ja kultuuri näitel. 
                Aga ka vadja keele Ingeris võib etnofuturism päästa. Ja palju 
                muidki. Isegi samojeedi kamassi annab ellu äratada: etnos on olemas, 
                ainult keel on surnud. 
              Etnofuturism ei 
                tähenda mingisugust nostalgilist kurtmist kriitilise massi üle, 
                mida on vaja keele ja kultuuri säilitamiseks. See oleks Taagepera 
                mõistes etnopreterism. Kuna etnofuturism näitab konkreetselt 
                traditsioonide ja kultuuride vaimset väärtust, siis paneb see 
                olemasoleva lootusetu olukorra proovile ja saab seega etnokrititsismiks. 
              Meie jõud peitub 
                vaimses aktiivsuses. Soome-ugri ajalehtedes võib kohata selle 
                kontseptsiooni variatsioone, näiteks etnoduhovnost (etnovaimsus) 
                “Kudo-Kodus” 1/2001 (Mari El): see rõhutab uue etnilis-eetilise 
                liikumise vaimseid aspekte. 
              On oluline rõhutada, 
                et etnofuturism ei ole enam mõne esteetilise või kirjandusliku 
                nähtuse ebamäärane silt. Nüüd on see üha rohkem ja rohkem täiemõõduline 
                esteetiline, poliitiline ja kultuuriline programm. See laieneb 
                külaplaneerimisele, öko- ja kultuuriturismile jne. Seega peavad 
                sel olema ka filosoofilised põhimõtted kõigis kolmes põhivallas: 
                ontoloogias, epistemoloogias ja eetikas. 
              Selle juhtpõhimõte 
                on uue ja vana vaheline dialektika, iidne mütoloogia pluss folkloor 
                ja ravusromantism ühendatud tänapäevaste väljendusvormidega. Siinkohal 
                sobib kasutada venekeelset sõna polistilistika. Teine asi 
                on selle seos kuulsa postmodernismiga. Etnofuturism pole õieti 
                postmodernne vaid ülemodernne. See ei tule pärast modernismi, 
                vaid käib üle modernismi ja samuti üle juba iganenud postmodernismi. 
                Viktor Šibanov kaevab homme postmodernismile suure haua. 
              On selge, et kuigi 
                me peame rõhutama juurte (s.t. mütoloogia, folkloori ja rahvususundi) 
                tähtsust, tuleb mõista, et väikerahvad ja etnilised rühmad ei 
                saa enam läbi ilma moodsa tehnoloogia ja meediata: video, arvuti, 
                interneti kodulehekülgede, virtuaalvõrgu ja muu selliseta. Kuna 
                nii mõneski Venemaa paigas on paberinappus, siis alternatiiv võiks 
                olla elektrooniline raamat, aga siin tekib jälle teine probleem 
                – ülikoolidel ja ühinguil ei jätku vajaliku tehnika hankimiseks 
                raha, eraisikuist rääkimata. 
              Nüüd veel mõni 
                sõna epistemoloogiast. Tuntud eesti kirjanik Jaan Kaplinski, 
                kes on õigupoolest ka ise filosoof, pidas sel teemal loengu “Kui 
                Heidegger olnuks mordvalane” möödunud aprillis Soomes Tamperes 
                toimunud suurel filosoofiaalasel sümpoosionil. Kahju, et Kaplinski 
                ei saanud tulla siia meie konverentsile avaloengut pidama, nagu 
                esialgu plaanis oli. 
              Kaplinski sõnul 
                on seni filosoofiat kõige edukamalt viljeldud klassikalises kreeka 
                keeles, ka saksa ja hiina keeles, aga näiteks mitte üheski soome-ugri 
                keeles. See ei ole küll päris tõsi, aga meie filosoofid pole maailmakuulsad 
                nagu Platon, Aristoteles, Kant, Hegel, Heidegger või Kung Fu-Tse/Confucius/ 
                ja Lao Tse. Me oleme äärerahvad ning olgem selle üle uhked. Aga 
                omad filosoofid on meil igatahes olemas. Ma nimetaksin veel kord 
                kolm nime: saam Lars Levi Laestadius (sündinud 1801), komi Kallistrat 
                Zhakov, eestlane Uku Masing. Nad kõik on mitmekülgsed õpetlased: 
                vaimulikud, teoloogid, filosoofid, teadlased, kirjanikud, kõnemehed. 
                Läbi ja lõhki intellektuaalid. 
              Kõik nad on näidanud, 
                et kunstlikud piirid religiooni, teaduse, filosoofia, kirjanduse 
                ja kunsti vahel on kunstlikud. Kui Zhakov nimetab oma vaimset 
                ehitist limitismiks, siis tähendab see piiride hajutamist, 
                nende ületamist. Me võime liita mõtteid, kartmata olla ebaloogilised 
                või ebadialektilised. Postmodernismi taotlus on palju tagasihoidlikum 
                – üksnes piiri hajutamine kirjanduse ja filosoofia vahel. 
              Kaplinski sõnul 
                on filosoofid rääkinud keelest suhteliselt palju, aga enamasti 
                keelest üldiselt, mitte konkreetsetest keeltest nagu klassikaline 
                kreeka keel, inglise, soome, hopi või ersa keel. Keelestruktuuride 
                erinevusi ei ole piisavalt käsitletud, mistõttu on väga vähe uuritud 
                ka nende mõju filosoofilisele mõtlemisele. 
              Kuid on olnud mõningaid 
                mõttetarku nagu Friedrich Nietzsche, kes Kaplinski väitel esimesena 
                osutas keele ja mõtlemise seostele (tegelikult ei olnud ta kõige 
                esimene, nagu me peagi näeme). Oma teoses “Jenseits von Gut 
                und Böse” (1886; Teispool head ja kurja) ütleb Nietzsche: 
                “Uurali-Altai keelealade filosoofid (kelle keeltes subjekti mõiste 
                on kõige nõrgemini arenenud) näevad maailma ilmselt teisiti kui 
                indogermaanid või moslemid.” 
              Edasi, vastavalt 
                oma ettekande pealkirjale, küsib Kaplinski, kuidas oleks filosofeerinud 
                Heidegger siis, kui ta olnuks mordvalane – ersa või mokša – ning 
                oleks kasutanud üksnes oma emakeelt. Siis oleks ta võinud vastata 
                Nietzsche küsimusele uurali-altai filosoofia kohta. Igatahes oleks 
                oleks see kindlasti olnud väga erinev saksakeelse Heideggeri omast. 
              Kaplinski küsib, 
                kas võiks see siiani olematu soome-ugri filosoofia anda meile 
                midagi, mida indoeuroopa või hiina oma ei võimalda. Põhiväärtused 
                paistavad olevat järgmised: (1) kontseptsioonilise mõtlemise konkreetsus 
                ja fenomenoloogiline nominalism indogermaani realismi asemel, 
                see tähendab, et iga mõiste kohta käib üks täpne sõna. (2) Induktiivsus: 
                üksikasjult üldistuse poole ja mitte vastupidi nagu indoeuroopa 
                mõtlemises. Universaalid, üldistused, platoonilised ideed pole 
                meie keeltele nii omased kui üksikasjad. Indoeuroopa keeled klassifitseerivad 
                mõisteid rohkem piiritleva definitsiooni põhjal, nagu teeb Aristoteles. 
                Uurali keeled seevastu loendavad ja järjestavad asju. (3) Onomatopoeesia 
                ehk ideofoonia: /alternatiivsõnade/paarisväljendite/paarsõnade 
                rikkus. Seeläbi sobivad uurali keeled ideaalselt tänapäeval levinud 
                “hägusa loogika” väljendamiseks. 
              Ning sõnade etümoloogia 
                metafoorsus. Kaplinski toob näiteks saksakeelse sõna Ursprung 
                (päritolu, alge), mida Heidegger sageli kasutab. Tegelikult tähendab 
                see “hüppe alustamist”. Kaplinski ütleb: “Meie ‘algupära’ on sootuks 
                erinev asi, see on ühtlasi nii algus kui lõpp, viimne jäänus, 
                noodavõrgu sopp, kuhu kogutakse kalasaak.” Lubage mul lisada, 
                et see on ka üsk, naise või emaslooma taguots/põhimik/, kust algab 
                bioloogiline elu. Minu ‘algupära’ lähtub mu ema üsast, ühtlasi 
                aga pikast reast mu esiemade üskadest. 
              Kaplinski küsib, 
                kas seesugune soome-ugri filosoofia on üldse tõeline filosoofia 
                või on see kõigest filosoofia taotlus. Igatahes on sellelgi eluõigus 
                kui võimalusel, mida lääneeurooplased on oma teist laadi keeli 
                kõnelevaile vendadele sageli keelanud. Aga minu arvates on juba 
                olemas ka seesugune soome-ugri filosoofia. Ainult et see on laiali 
                puistatud paljude mõtlejate tekstidesse. On tarvis see kokku koguda 
                ja süstematiseerida kui etnofuturistlik filosoofia. 
              Jah, kui Heidegger 
                oleks olnud mordvalane, ersa või mokša, poleks ta saanud Freiburg 
                im Breisgau ülikooli rektoriks ega kandnud natsipartei liikmemärki. 
                Ta oli natside Blut und Boden-romantismi ja saksa spekulatiivse 
                elufilosoofia kõige kuulsusrikkam esifilosoof/filosoofiline toetaja/, 
                nagu on näidanud György Lukacs oma teoses “Die Zerstörung der 
                Vernunft” (1953; Mõistuse destruktsioon). 
              Me peame mõistma 
                riski, et etnofuturismi luues peitub alati oht langeda sedasorti 
                müstiliste reaktsiooniliste ideede ülistamisse. Indogermaani ja 
                kristlik juudi metafüüsika ei paku lahendust meie rahvaste ja 
                etniliste rühmade kõige olulisematele kultuuriprobleemidele. Etnofuturistlikul 
                kultuuril, kirjandusel, kunstil ja kriitikal on ikka ka oma poliitiline 
                külg. Küsimus seisneb selles, kuidas vältida ühest häälekat kultuuri, 
                täpsemalt kaldumist moralismi, ettekirjutustesse ja didaktikasse, 
                ning saavutada kõrget kvaliteeti ja väärtust, mis ei juhindu Lääne 
                või Vene meeste väikekodanlikest kaanoneist, Kanti esteetikast 
                ja moraalihinnanguist. Meil on vaja etnofuturismi paljuhäälset 
                koori vastukaaluks kujuteldavale universaalsele/ühtsele/, monoloogilisele/ühehäälsele/ 
                humanistlikule traditsioonile, ontoloogilisele imperialismile 
                (Emmanuel Levinas), mis algab Sokratesest ja lõpeb Heideggeriga. 
              Heidegger ja tema 
                fenomenoloogiline eksistentsialism on võimalik üksnes Läänes ja 
                Lõunas, Kesk-Euroopa poolkeral, mitte ääremail, mitte Põhjas ega 
                Idas. Selle filosoofia rakendamisel pole siin mõtet. Siinne elu 
                on sellise rafineeritud filosoofia jaoks liiga karm ja külm. Ning 
                seda ei ole ka vaja. Meil on omaenda etnofuturistlik filosoofia. 
              Kui Heideggeri 
                keelefilosoofia põhineb saksa keelel, siis tema mõtlemine on üleni 
                märgitud indogermaani mentaliteedist. Selline maailmakuulus dekonstruktivistlik 
                filosoof nagu Jacques Derrida näitab kriitiliselt, et Heideggeri 
                metafüüsika toimib üksnes indoeuroopa lingvistilise keskkonna 
                raames. Edasi nendib Derrida: “Metafüüsika – see on valgete mütoloogia, 
                mis taaskinnitab ja peegeldab Lääne kultuuri: valge inimene võtab 
                oma mütoloogiat, indoeuroopa mütoloogiat, oma logos’t, 
                see tähendab oma keele mythos’t universaalse avaldusena 
                sellest, mida ta iganes peab või tahab nimetada mõistuseks” (Margins 
                of Philosophy 1982). Tasub meenutada, et päritolult ei ole 
                Derrida mitte kõrgelaubaline Pariisi intellektuaal vaid Alzheeria 
                juut. 
              Vaatamata kogu 
                oma progressile pöördub Lääne filosoofiline traditsioon ikka tagasi 
                arutelu juurde filosoofi ees oleva laua eksistentsi üle. Ja nagu 
                ütleb Uku Masing, poleks uurali rahvad algselt kunagi selle peale 
                tulnud, et eksistents võiks erineda olemisest. /et eksistents 
                võiks olla midagi muud kui olemine./ Ja tõepoolest – ka mitte-lind 
                on ometi lind, inimlind on samuti lind nagu Kučõran Juri (Juri 
                Lobanovi) kujundatud Udmurtia vabariigi vapil ja nagu soome-ugri 
                noorteorganisatsiooni MAFUN lipul. 
              Eesti kirjanik 
                Andres Ehin osutas 1999 Raplas peetud rahvusvahelisel Uku Masingu 
                sümpoosionil, et esimene, kes mõistis mõtlemise sõltuvust keelest, 
                oli saksa parun Wilhelm von Humboldt oma essees “Über die Verschiedenheit 
                des menschlichen Sprachbaues” (1836; “Inimkeelte ehituse erinevusest”). 
                Erinevaid keeli rääkivate inimeste, eriti erinevasse keelerühma 
                kuuluvate inimeste mõtlemine on erinev. 
              Ehini sõnul järgivad 
                ka Ameerika etnolingvistid B. L. Whorf ja Erward Sapir Franz Boasi 
                jälgedes sama laadi ideid, toetudes Ameerika indiaani keeltele: 
                “Iga etnos moodustab oma maailmapildi vastavalt oma keelele ja 
                see erineb teiste rahvaste omast.” Seega polnud Friedrich Nietzsche 
                sugugi esimene, kes täheldas keele ehitusest sõltuvat mõtlemise 
                eripära, nagu Kaplinski ütleb. Aga Nietzsche teeneks jääb osutamine 
                tõsiasjale, et soome-ugri ja altai rahvad erinevad mõtlemise poolest 
                indogermaanlastest. 
              Ka Uku Masingu 
                mõte liigub sama rada, kui ta rõhutab, et oma keele ehituse ja 
                traditsioonilise mentaliteedi poolest on eestlased seotud euraasia 
                ja paleoarktika metsarahvaste ning teatud määral ka aasia kõrgkultuuridega 
                rohkem kui lääne, see tähendab saksa väikekodanliku mõtlemislaadiga. 
                Selliseid mõtteid leidub näiteks Masingu essees “Eesti hingest” 
                (1935). 
              Nii nagu epifaania 
                on oluline lapse jaoks, näiteks sügavuse puudutus igaveseks kaotatud 
                varase lapsepõlveparadiisi mälestuse näol, nii on täiskasvanule 
                ülimalt oluline hierofaania, esivanemate vaimude püha puudutus, 
                pühade puude, metsa, kivide, kaevude ja muude kultusepaikade olemasolu. 
                Sellega seoses ma ainult osutan, ilma tsiteerimata, Mircea Eliade 
                teosele “The sacred and the profane” (1959; Püha ja paganlik). 
                See nagu ka tema laiemalt tuntud teos “The myth of the eternal 
                return. Archetypes and repetition” (1949; Igavese taassünni 
                müüt. Arhetüübid ja jätkuvus) rõhutab loodusliku aja (Henri Bergsoni 
                durée) ja kultuuraja ühitamise tähtsust. Selle 1992 ilmunud 
                soomekeelne tõlge kannab alapealkirja “Kosmos ja ajalugu”. 
              Kõige olulisem 
                probleem on energia. Mitte ainult füüsiline või elektrienergia, 
                vaid ka vaimne energia. Vaim ja hing, seesmine vägi. Vägi pole 
                midagi muud kui energia. Nietzsche ‘tahtejõud’ tähendab 
                võitlust energia pärast. Lars Levi Laestadius näitab, mis laadi 
                vaimuenergia peitub palves ja ekstaasis. Seda võib võrrelda šamanismiga 
                loodusrahvaste juures nagu handid, mansid ja neenetsid. 
              Seega võivad traditsioonilised 
                religioossed käitumisvormid, nii kristlikud kui “paganlikud” – 
                palved, nõidumine, loitsud, itkud, ohverdamine – olla etnofuturistliku 
                kultuuri olulisteks osisteks. Need on kosmilise ja individuaalse 
                energia ümbersuunamise moodused. Itku või loitsu salapärane keel 
                sobib jumalale, inimesed ei pruugi sellest tingimata lõpuni aru 
                saada. Sel moel võime hakata ka taas aru saama loomade, oma klanni 
                esivanemate keelest. 
              Indogermaani analüütilise 
                mõtlemise kõrval on meil vaja uurali, altai, pärismaist sünteetilist 
                mõtlemist. Lääne filosoofia on sama analüütiline ja tükatine kui 
                Lääne meditsiingi oma vivisektsiooni ja keemiliste ravimite pealesurumisega. 
              Maoori romaanikirjanik 
                Patricia Grace (Uus-Meremaa) ütles 1993 Norras peetud pärismaise 
                kirjanduse seminaril Tromsoe ülikoolis, et tema rahval on mõtteid, 
                aga mitte mõtlemist, on ideid, aga mitte filosoofiat. Kui võtta 
                filosoofiat Veneetsia tinakongina, mõtlemise hullusärgina, kui 
                see tähendab surnud ideoloogiat, siis võib selle seisukohaga leppida. 
                Kuid meie müütiline mõtlemine ning lääne ideoloogia, “valge mütoloogia” 
                dekonstrueerimine peaks andma enofuturismile paindlikkust. See 
                on trump keskpärase lääne ja vene kultuuri vastu. Etnofuturism 
                tähendab vastuseisu lääne eurotsentrismile, kultuuri amerikaniseerumisele 
                ning suurvene tagurlusele. 
              Noor saami kirjandusteadlane 
                Rauna Kuokkanen valmistub kaitsma oma doktoriväitekirja Ameerika 
                pärismaalaste esteetika ja filosoofia põhjal Canadas Vancouveri 
                ülikoolis. Tänapäeval, nagu ta ütleb, on mõttetu rääkida postkolonialismist, 
                kuna kolonialism pole kaugeltki läbi. See jätkub mõlemal Ameerika 
                mandril, Venemaal ja paljudes muudes kohtades, kus elab veel põlisrahvaid, 
                aborigeene, pärismaalasi, autohtoone. Nende hulka kuulub ka enamik 
                uurali rahvaid. Ning ka Soome saamide olukord on samasugune. Aga 
                minu meelest pole postkolonialismi kriitika meie poolt õige lähenemine. 
                Uurali etnofuturismist on meil rohkem kasu kui anglo-saksi postkolonialismist. 
              Nüüd veel mõni 
                sõna ontoloogiast. Mõned Lääne mõtlejad nagu Gaston Bachelard 
                on nimetanud ümarust, ringi kosmose põhivormiks. “La philosophie 
                du rond” on jutuks tema kuulsas raamatus “La poétique de 
                l’espace” (1957; Maailmaruumi poeetika). Ka ideaalne ehitus 
                on ümmargune nagu saami või neenetsi koda; maja või toa neli nurka 
                rikuvad üldist harmooniat. Ma tahaksin lisada, et ka aeg pole 
                lineaarne. Seegi käib ringi, nagu me võime mõista Mircea Eliade 
                igavesest taassünnist. Esiemad ja muistsed kuningad on ikka kohal. 
                Samas vaimus on kõnelnud ka kuulus saami universaalkunstnik Nils-Aslak 
                Valkeapää. 
              Universum on ellips, 
                nagu tõestas Einstein oma relatiivsusteoorias. Üsk on ellips. 
                Šamaanitrumm tangira on kas ümmargune või ellipsikujuline. 
                Ameerika päritolu näitleja, tantsija ja šamaan Norman Charles, 
                kes elab Rootsi Saamimaal ning annab etendusi koos saami näitlejatari 
                Asa Simmaga, ütles mulle kunagi: “Kõik on ümmargune, ka värvid. 
                Suudad sa ette kujutada, et punane on nurgeline? Kas inimese nägu 
                on nurgeline? Ja kui sa käid ringi nagu türgi dervišid Konyas, 
                võid tundide viisi nõnda ringi käia, ning sattuda ekstaasi, saavutada 
                nägija seisundi. Pole vaja mingeid narkoaineid ega napsi.” 
              Ja viimane punkt 
                – eetika ja poliitika. Etnofuturistliku projekti 
                kõige tähtsam tegur on rahvuslik eneseteadvus. See pole enesestmõistetav 
                isegi “suurte” soome-ugri rahvaste puhul, kes elavad kolmes sõltumatus 
                riigis. Soomlaste rootsistamine pole kunagi õnnestunud nagu saksastamine 
                Eestis, väidavad Kalle Eller ja Rein Taagepera. Suurimaks takistuseks 
                oli keel ja sellel põhinev mõttelaad. Nii tuli rootsikeelsed intellektuaalid 
                soomestada, et moodustada rahvust ja riigis võimu võtta. 
              Ent viimase mõnekümne 
                aasta jooksul on amerikaniseerimine igati, vaat et valdavalt, 
                läbi läinud, kuna elektrooniline meedia, reklaam, kooliõpetus 
                ja paljud muudki kultuurivaldkonnad kasutavad ohtrasti inglise 
                keelt ning soodustavad eriti Ameerika kultuuri kriitikavaba imetlust. 
                Eestis on veel teisi, pigem poliitilisi põhjusi, nõukogudeaegne 
                taak ja kunagiste pagulaste mõju. 
              Globaalne imperialistlik 
                süsteem toimib veel õige jõudsasti, ja selle tuum on majanduslik. 
                Tänapäeval võib seda nimetada globaliseerumiseks. Kuna Vene riiklik 
                majandus on nõrgem kui Rootsi oma, ei saa see kuuluda imperialistlikku 
                süsteemi, mis koosneb USAst-Canadast, EList ning Jaapanist-Lõuna-Koreast. 
                Ainult riigi sees kohalikul tasandil saab Venemaa rakendada majanduslikku 
                imperialismi, lastes näiteks Lukoilil ja Gazpromil 
                naftat ja gaasi puurida, kahjustades seega uurali ja teisi põlisrahvaid. 
              Putinlik julgeolekukeskne/kagebistlik/ 
                süsteem ning tsaari- ja nõukogudeaegse supervõimu nostalgia kätkevad 
                endas kahtlemata suurt ohtu. Kristlusel on olnud tähtis osa nii 
                Lääne kui Vene koloniaal-imperialistlikus mõtlemises. Varem hoidsid 
                Nõukogude armee vaimu ülal politrukid; tänapäeval õnnistab Vene 
                vägesid õigeusu preester, kui nad räpasesse sõtta Tšetšeenia tsiviilelanikke 
                tapma lähevad. 
              Kolmas maailmasõda 
                on juba alanud, ehkki pikkamööda ja nähtamatult, koos massiliste 
                ökokatastroofide, viimsete loodusvarade ärakasutamise, vargsete 
                genotsiidide ja etniliste puhastustega üle kogu maailma, ka kõige 
                põhjapoolsemas maakera nurgas. See on kiskjalik tehnoloogiline 
                üle jõu tarbiv süsteem, mis teisalt toodab vaesust, nälga ja haigusi. 
              Ühendriikide uus 
                president George W. Bush jr. on astunud sõtta kogu ülejäänud maailma 
                vastu, keeldudes liitumast Kioto lepinguga. Ta on käsile võtnud 
                II Tähesõja programmi, alustades seega uut võidurelvastumise ringi. 
                Maailma Kaubandusorganisatsiooni WTO, IMFi-Maailmapanga, ELi, 
                NATO ja G-8 rühma juhitav imperialistlik globaliseerimine on muutnud 
                Seattle’i, Washingtoni, Praha, Göteborgi ja eriti Genova tänavad 
                lahinguväljadeks. Carlo Giuliani on märter ka meie jaoks. 
              Kõige selle taustal 
                vajavad uurali, altai ja teised põlisrahvad omaenda läbimõeldud 
                filosoofilist ja poliitilist programmi, lühidalt etnofuturismi. 
                Kuna imperialistlikku võimusüsteemi veetakse ringi nagu Jagannatha/Krišna/Mooloki/ 
                vankrit, võib etnofuturism selle hiigelrattaisse kaikaid pilduda. 
                On vaja püsima jääda koos oma traditsioonide ja kultuuriga. Ellu 
                jäävad äärealad, mitte keskused. 
             |