Eesti Päevaleht, 12. august 1996 
                
              
              Eestil puudub soome-ugri poliitika 
               
                
                Andres Heinapuu 
              
Seisukoht 
              
16. augustil algab Budapestis II soome-ugri rahvaste maailmakongress, 
                millest võtavad osa kõigi soome-ugri rahvaste esindajad, eestlased 
                nende hulgas. 1992. aasta Sõktõvkari kongressi järel puhkes sisepoliitiline 
                pisiskandaal, peapõhjuseks rahvusliku konsensuse puudumine suhtumises 
                soome-ugri koostöösse, eriti idapoolsete hõimurahvastega. 
              
Isegi skandaal ei aidanud kujundada ühtset poliitilist seisukohta, 
                kuidas ja mil määral peaks Eesti abistama Venemaa soomeugrilasi. 
              
Budapesti kongressilegi on teised riigid poliitilisel tasandil 
                enam tähelepanu pööranud kui meie. Soome põhieesmärk on eelkõige 
                mitte halvendada oma suhteid Venemaaga. Teiseks püüavad nad jätkata 
                kultuurilist koostööd hoolimata poliitilise kliima muutumisest 
                Venemaal, kui see ei halvenda riikidevahelisi suhteid. 
              
Ungarlased on veidi keerulisemas olukorras. Eelmise valitsuse 
                ajal antud lubadus sunnib uut valitsust korraldama talle suhteliselt 
                ebamugavat kongressi (presidendi suhtumine erineb valitsuse omast 
                tunduvalt). Taas on taustaks Ungari väga head suhted Venemaaga, 
                millest püütakse maksimaalset majanduslikku kasu saada. Seetõttu 
                oli ka kongressil algselt plaanis arutada muu hulgas majandussuhteid 
                ning sestap näevad ungarlased hea meelega kongressil rahvaste 
                delegatsioonide kõrval ka administratsioonide esindajaid. Soome 
                ja Ungari huvid, nagu ka hirmud, on täiesti mõistetavad nende 
                riikide välispoliitika üldises kontekstis. 
              
Venemaa loodab Budapestis näidata oma hoolitsust soome-ugri vähemuste 
                eest. Koonerdamata saadetakse kongressile kõrgetasemelisi külalisi, 
                igale delegatsioonile lisandub paarikümneliikmeline folkloorirühm, 
                kuigi rahvakunstiõhtul on igale rahvale esinemisaega antud ainult 
                kümme minutit. Kui arvestada, et iga inimese pealt, kes ei kuulu 
                kümne- kuni kahekümneliikmelisse rahvusdelegatsiooni, tuleb tasuda 
                ülalpidamiskulusid 900 US dollarit, tuleb Venemaa investeeringut 
                kongressi lugeda mitmetes miljardites rublades. 
              
Kuid mis on Eesti huvi? Mingit loogiliselt seletatavat poliitilist 
                positsiooni pole Eestil soome-ugri küsimustes siiamaani. Ilmselt 
                sellepärast oli välisministeerium ainus institutsioon, kes ei 
                saatnud kongressi Eesti-poolsesse korraldustoimkonda oma esindajat. 
                Ka ei suuda välisministeerium (erinevalt Soome välisministeeriumist) 
                leida raha ühegi oma töötaja komandeerimiseks kongressile. Halenaljakas 
                asekantslerite (ja veel madalamal) tasemel ping-pong rahataotlusega 
                Budapesti sõiduks ei mõjunud Eesti autoriteedile Ungaris sugugi 
                hästi, sest meie osavõtumaks laekub sinna viimasena, kuu aega 
                tähtajast hiljem. 
              
Eesti peataoleku väljendused korraldustasandil jätavad Eesti 
                riigist kummalise mulje, kuid see pole peamine. Olulisem on, et 
                Eesti jätab oma välispoliitikas, aga samuti maine seisukohast 
                ja majanduslikultki kasutamata oma erilise asendi soome-ugri rahvaste 
                hulgas. Meil on praegu veel soome-ugri riigirahvastest kõige tihedamad 
                sidemed idapoolsete hõimlastega ning oleme parimad nende olukorra 
                tundjad. Meie koostöö on idapoolsete hõimurahvastega olnud paremal 
                järjel kui soomlastel ja ungarlastel. See töö on aga jäänud entusiasmi 
                tasemele ega ole leidnud nii kõrget (riiklikku) väärtustamist 
                ja finantseerimist kui Soomes või Ungaris. Olukorra jätkudes võime 
                kergesti oma eristaatuse ida- ja läänepoolsete soomeugrilaste 
                vahendajana kaotada. Meie oskuslikust toetamisest on idapoolseil 
                soomeugrilastel kindlasti kasu, nagu ka Eesti riigil, kes saaks 
                luua mulje enesest kui vähemuskultuuride toetajast, mis oleks 
                igal juhul positiivne. 
              
Andres Heinapuu on kongressi Eesti-poolse korraldustoimkonna 
                esimees
              
 trüki
 
                 trüki