SAAMI LAULUTRADITSIOON 
          TÄNAPÄEVAL
        Helen Kõmmus
        Oma ettekandes tutvustan 1998. ja 1999. aastal Soome Lapimaal tehtud 
          välitööde materjale ja analüüsitulemusi. Informantideks olid põhja- 
          ja koltasaamid. Töö eesmärgiks on olnud talletada Soome saamide traditsioonilise 
          muusikakultuuri hetkeseisu.
        Põhjala põlisrahvas saamid on üks maailma uurituim rahvas. Nende eksootilisuse 
          ja geograafiliselt suhteliselt kerge ligipääsetavuse tõttu on nad läbi 
          aegade olnud rahvusvaheliselt populaarseks uurimisobjektiks. Saamide 
          uurimist on keerustanud aga asjaolu, et ei eksisteeri ühtset saami keelt 
          ega kultuuri. Erinevate uurijate seisukohtadest lähtuvalt jaotatakse 
          see soome-ugri rahvas üheksaks-kümneks hõimuks, kelle asuala ehk Saamimaa 
          jääb nii Norra, Rootsi, Soome kui ka Venemaa peamiselt põhjapool põhjapolaarjoont 
          asuvale territooriumile, Koola poolsaare idaservast Skandinaavia keskosani. 
        
        Norras elab u 40 000, Rootsis u 10 000, Soomes u 5 000 ja Venemaal 
          u 2 000 saami. Saamide rahvaarvu on hinnatud ka mitmeid kordi suuremaks. 
          Erinevused tulenevad peamiselt erinevatest saamluse määratlemise kriteeriumidest, 
          kas aluseks võetakse emakeeleoskus või päritolu. Soomes elab kolm saami 
          hõimu: põhjasaamid (u 4 000), inarisaamid (u 400) ja koltasaamid (u 
          600). Põhjasaami keel ja kultuur kuuluvad lääne, inari ja kolta keel 
          ning kultuur ida rühma.
        Saamide rahvamuusika on säilitanud inimkonna muusikakultuuri vanimaid 
          kihistusi. Ida ja lääne hõimude laulmistavad on erinevad. Lääne rühma 
          kuuluvas põhjasaamide traditsioonis on kesksel kohal joig, mis on peite- 
          ja täitesõnade küllane ühe-, kaherealise meloodiaga isiku- või kohalaul. 
          Ida rühma kuuluvatel koltadel on samaväärsel positsioonil leudd, mis 
          on rikka poeetilise keelekasutusega lugulaul. Mõlemal puhul on tähtis 
          koht improvisatsioonil.
        Põhjasaami joiule on iseloomulik maþoorse pentatoonika (c-d-e-g-a) 
          kasutamine, maþoorkolmkõla keskne asend, suured intervallihüpped (lemmikintervallideks 
          kvart, kvint ja oktav). Sõnu on vähe või pole üldse. Palju kasutatakse 
          peite- ehk täitesõnu (lol, lol, lol; nun, nun, nun ), mida ei kohta 
          kõnekeeles. Viisid on ühe-kaherealised, kus juures teine rida sarnaneb 
          tihti esimesega. Häälekasutus on jõuline. 
        Koltasaami leudd erineb põhjasaami joiust nii teksti kui ka muusika 
          poolest. Kolta leuddid on pikad jutustavad lugulaulud, kus tähtsal kohal 
          on kaunid ja poeetilised kirjeldused. Laulja ei püüa sisu kokku suruda, 
          vaid avab see võimalikult laualt, lisades uusi tabavaid võrdlusi ja 
          kujutluspilte. Palju on improvisatsioonilisust. Meloodia on suhteliselt 
          väheliikuv, suuri intervallihüppeid pole. Valdav on vahelduv taktimõõt. 
          Leuddi tegemiseks nimetatakse tihti vanale viisile uute sõnade loomist.
        1998. aasta oktoobris tegin Soome-Lapis intervjuud kahe saami laulikuga, 
          Enontekiös elava 40. aastates põhjasaami naisega, kes ametilt kooliõpetaja 
          ja Rovaniemis elava 50. aastates kolta saami mehega, kes on elukutseline 
          laulja. Intervjuud on tehtud soome keeles. 
        Nemad iseloomustasid oma muusikakultuuri järgmiselt.
        Põhjasaam: “Joig on väga lai mõiste Kui keegi, eks pole kunagi joigu 
          kuulnud küsiks minult, mis joig on, siis ütleksin, et see on saamide 
          muusika.. Esiteks see on sündinud väga loomulikult. Võib olla on selle 
          loonud mingi liikumine, näiteks põhjapõtrade ajamine. See on kohutavalt 
          tähtis osa minu elust, sest ma liigun kogu aeg. Minu mõtted liiguvad, 
          minu keha liigub, loodus liigub, tuul ja vesi liiguvad, kõik liigub. 
          Aga kõige tähtsam on muidugi inimese mõtte. Samas on tehtud üheskoos 
          palju rasket tööd. Siis on koos joiatud. See on suhtlemise viis teiste 
          inimeste, looduse, iseenda ja jumalaga. 
        Joig sünnib lihtsalt nii. See ei pea algama kindlast noodist. Ja 
          keegi ei saa öelda, kuidas on kõige õigem joiata. Kui ma joigan asja 
          või inimest kogu hingest, siis see on õigesti joiatud. Sel hetkel on 
          see õige. Improviseerimine on tähtis. Ühte joigu ei saa kunagi teist 
          korda samal moel esitada. 
        Meie kandis Enontekiös on joig üsna liikuva meloodiaga. Ka rütm 
          tõuseb esile. Kolmas tähtis asi on hääletämber. Me kasutame vaid üksikuid 
          sõnu. Nende paari kolme sõna ajel loob kuulja ise endale silme ette 
          pildi sellest, kellest-millest joig räägib. 
        Joius on minu meelest mingi samasugune atmosfäär kui dþässis ja 
          bluusis. Isegi kirikukoraalidega leiab ühist, koguduselaul on veniv 
          ja meditatiivne nagu joigki vahel. See tunne on sarnane. 
        Joigude järgi on nõudlus. Neid peab sündima. Saamid ja saami muusikast 
          huvitatud inimesed nõuavad seda muusikat, selle järele on vajadus. See 
          on osa meie kultuurist. Kui saamid mõne püha puhul kokku tulevad, siis 
          seal on ka joiule kindel koht. Joig on see muusika, mis seal elab.”
        Kolta saam: “Leudd on nagu pikk ja kaunis jutt, millele pannakse 
          juurde rütm ja viis. Luulel on selles väga tähtis osa. Leudd on veidi 
          nagi dþäss, see sünnib siin ja praegu. Laulja sõnavaras peab olema umbes 
          5 kuni 8 tuhat sõna. Kui tahetakse asjast põhjalikult rääkida, siis 
          tuleb keelt väga hästi tunda. Leuddi rütm on tänapäeva inimese jaoks 
          keeruline, see muutub pidavalt. Oskuslik leuddija suudab laulda kõigest, 
          mida enda ümber näeb. Tal tuleb nagu kõneledes sõna sõna järel.
        Ennevanasti tehti leudde kogu aeg. See oli nagu Kalevala, mida lauldes 
          räägiti ajalugu. Nüüd on see aeg ümber saanud. Loomata jäänud leudid 
          tähendavad seda, et meie ajaloo kirjutamises on lüngad sees. Kui ma 
          tahaks nüüd neid ununenud aastakümneid, 50., 60. 70.; talletada, siis 
          läheb meil kohutavalt kiireks.
        Kui tänapäeval räägitakse leuddist kui omaette asjast, unustatakse 
          ära kõik see, mis neil loomulikult ümber oli, ei osata ega viitsita 
          näha kultuuri tervikuna, esitatakse seda vaid turistidele, siis see 
          on see surnud muusika.” 
        Veebruaris 1998 alustasin küsitlust, mille eesmärgiks oli selgitada 
          välja Soome Lapimaal elavate saami noorte suhtumine oma rahva traditsioonilisse 
          muusikakultuuri. Soomekeelne küsimustik oli koostatud kahes variandis: 
          koltasaamide ja põhjasaamide muusikakultuurist. Kummaski ankeedis oli 
          51 küsimust, mis varieerusid vastavalt saamide ida ja lääne traditsiooni 
          eripäradele. Kolm peamist küsimusvälja olid traditsioonilise ja modernse 
          muusika osatähtsus tänapäevases saami ühiskonnas, kodu ja pere muusikatraditsiooni 
          kandjatena ja noored muusikatraditsiooni kandjatena. Saatsin küsitlusi 
          Soomes asuvatesse saami koolidesse ja tuttavatele saamidele. Nii posti 
          kui ka elektronposti teel on hetkeseisuga laekunud 40 vastust (21-lt 
          koltasaamilt ja 19-lt põhjasaamilt). Vastajad on vanuses 8 - 22. Vastuste 
          väike arv ei võimalda teha representatiivset statistikat, ent selle 
          põhjal võib tuua välja huvitavaid tendentse. 
        Oma sõprade, tuttavate ja pereliikmete muusikaeelistustest kirjutades 
          hinnati nii põhjasaami kui ka koltade seas kõige enamkuulatumaks muusikastiiliks 
          popmuusikat. Koltad mainisid ka kantrit, etnot, heavy rocki, tecnot, 
          lööklaule ja klassikalist muusikat. Erinevalt põhjasaamidest nimetati 
          konkreetseid ansambleid, näiteks Spice Girls’i. Põhjasaamide hulgas 
          olid enam nimetatud stiilideks saamikeelne (levi?)muusika ja soome lööklaulud. 
          Äramärkimist leidsid sellised stiilid nagu etno, disco, rock, tecno, 
          tecnopop ja joiud. 
        Hinnates traditsioonilist lauluoskust valdavate leuddilauljate/joigajate 
          populaarsust oma lähiringkonnas pidas enamik koltasaame neid ebapopulaarseteks, 
          enamik põhjasaame aga populaarseteks. Traditsioonilise laulukunsti parimateks 
          oskajateks loeti koltasaamide hulgas Jaakko Gauriloffi, Tyyne Fofonoffi 
          ja Domna Sanilat. Parimaks oli peetud ka lihtsalt oma vanaema. Põhjasaamid 
          nimetasid põhjasaame Nils-Aslak Valkeapääd, Wimme Saarit, Inga Juusot 
          ja ansambli "Angelin tytöt" lauljaid. 
        Populaarsusprotsent kaasaegset saami muusikat viljelevate lauljate 
          hindamisel oli põhjasaamide puhul taas kõrgem. Kui koltad piirdusid 
          enamasti nappide ei/jah vastustega, siis põhjasaami noored lisasid tihti 
          nii tunnustavaid kui ka kriitilisi kommentaare. Koltad nimetasid tuntumate 
          saami muusikute seast koltasaami lauljat Jaakko Gauriloffi ja põhjasaami 
          ansamblit "Angelin tytöt". Mõlemate repertuaaris on nii traditsiooniline 
          kui ka modernne saamikeelne muusika. Põhjasaamid nimetasid lisaks eelpool 
          mainitutele põhjasaami lauljat Mari Boinet ja põhjasaami ansamblit "Shamaani 
          duo".
        43 protsendil koltadest ja 80 protsendil põhjasaamidest on eakaaslasi, 
          kes tunnevad traditsioonilist laulutraditsiooni. Koltad mainivad eeskätt 
          sugulasi, näit. õde, nõbu. Põhjasaamid nimetavad lisaks sugulastele 
          ka sõpru ja koolikaaslasi. Märgitakse ära sedagi, et joiata oskavad 
          sõbrad on saanud lastelauvõistlustel hinnatavaid kohti. 
        Koltasaami noortest 14% ja põhjasaami noortest 20% märkis, et nende 
          kodus on kombeks laulda leudde/joige. Koltasaamide puhul kirjutas 19% 
          vastanutest, et lauldakse vanavanemate juures. Lauljatena nimetasid 
          koltad sagedusjärjekorras vanaema, vanaisa, õdesid, vendi ja iseennast, 
          põhjasaamid iseennast, ema, isa, onusid ja tädisid. 
        Koltad on oma lauluoskuse õppinud reeglina vanavanematelt või vanematelt 
          inimestelt, põhjasaamid mainivad lisaks vanematele, vanavanematele, 
          onudele-tädidele ka massimeedia didaktilist mõju joigude omandamisel. 
        
        Koltadel teeb leudditraditsiooni jätkumine pingutava hüppe üle keskealiste 
          internaatkoolides soomestamispainet kogenud põlvkonna. Lauljatena on 
          arvestavad vanurid ja noored. Põhjasaamidel on tähtis roll just keskealistel 
          joigajatel. Sootuks vanavanemaid võib rahvamuusika hindamisel kammitseda 
          usuvagadus. Põhjasaamidega vesteldes on öeldud välja tõsiasi, et tihti 
          pole sobilik joiata usklike vanainimeste juuresolekul.
        Kodus lauldakse koltanoorte tähelepanekute järgi perekesksetel sündmustel 
          ja ka argipäeviti, kui on tuju. Noorte põhjasaamide poolt nähtuna saadab 
          joig argiseid töid-tegemisi, näit. käsitööd, mootorsaaniga metsas sõitmist 
          jne. Taas leiab äramärkimist massimeedia roll. On peresid, kus peale 
          raadios või teleris olnud joigamist jätkatakse laulmist juba ise. 
        Kodust väljaspool lauldakse leudde rahvalikel pidustustel, kooliüritustel, 
          reisil ja ka juhul, kui mõni tuttav seda palub. Põhjasaamidel seostub 
          väljaspool perekonnaringi joigamine reeglina ürtustel ja kontsertidel 
          esinemistega. 
        Vastanute seast pidas vaid üks koltanoor ennast leuddilauljaks. Teine, 
          kes ei pidanud end oskajaks, mainis, et laulab siiski koolis. Vastuseks 
          koltade teistest saamidest erineva tantsutraditsiooni tundmise kohta 
          kirjutati, et kolta keele tunnis on neid õpetatud. Samuti nimetati ühe 
          traditsioonikogemiskohana kooliüritusi, kus on tavaks esitada pärimusmuusikat.
        Põhjasaami noortest nimetasid kaks end esinevateks muusikuteks ja kaks 
          tunnistasid, et joigasid varem. Meenutati, et algkoolis tuli muusikatunnis 
          joigamist harjutada. Samuti olevat lauldud keskkooli ajal. 
        Ükski vastanud koltanoor ei ole ise leudde teinud, ent esines optimistlik 
          seisukohavõtt, et kunagi inspiratsiooni tekkides oleksid kindlasti üheks 
          peamiseks teemaks põdrad. Üks põhjasaami noor on loonud ka ise joige. 
          Teemadeks on olnud tuli, vesi ja põdrad. Samuti on sama vastaja teinud 
          isikliku joiu oma tädile. Ent teine aktiivselt esinev joigaja tunnistab, 
          et ei oska ega pole isegi üritanud. joige teha 
        Koltanoorte hinnangul peab heal lauljal olema rikas sõnavara ja hea 
          fantaasia. Põhjasaamid nimetavad oskuslikku häälekasutust, isikupärast 
          stiili, tugevat isiksust, hingelist ja vaimset tasakaalu ja tihedat 
          kontakti loodusega. Ei välistata ka suguvõsa esiisadest joigajate geneetilist 
          mõju. 
        Mõlema ankeedi vastuste hulgas mainitakse improvisatsioonioskuse tähtsust, 
          ent otsest autorlust toodi koltasaamide juures esile vaid kahel korral, 
          kus selleks oli vanaema, ja vaid üks põhjasaami noor joigaja tunnistas, 
          et on loonud joige, sealhulgas ka isikliku joiu oma sugulasele. Oli 
          informante, kes tunnistasid, et neil ei ole isiklikku joigu, kuna nende 
          suguvõsas ei ole enam joigajaid.
        Laulmise ajal laulja sisimas toimuvat kirjeldatakse järgmiselt: "Lähen 
          joiu sisse. Mõtlen selle peale, mida joigan. Tegelikult pole ma joiates 
          siin vaid mujal.” 
        “Kui joigan mõne tuttava inimese isiklikku joigu tuleb ta mulle 
          tahes-tahtmata meelde ja joigan teatud mõttes temale."
        Enamik kolta- ja põhjasaaminoori peab rahvariideid laulmise lahutamatuks 
          osaks. Põhjasaamid teevad siiski suuremaid järeleandmisi rahvariide 
          vormi osas. Seda võib teatud piirides muuta, kaasajastada.
        Kui keskealiste põlvkond ei näi koltadest noorte silmis vanavanemate 
          ja laste kõrval omavat märkimisväärset rolli laulutraditsiooni kandjana, 
          siis põhjasaamidest noorte hulgas peetakse peamiseks mõjuriks u. 30-40. 
          aastaste vanuserühma. Näib, et koltadest keskealised suhtuvad traditsioonilisse 
          muusikasse suhteliselt ükskõikselt võrreldes sama vanade põhjasaamidega, 
          kellel on asjast reeglina kindel poolt või vastu arvamus. Põhjasaamide 
          juures on kodus mitte laulmise põhjusena toodud välja ka näiteks tõsiasi, 
          et see ei meeldi vanematele. 
        Koolil on tähtis roll traditsioonide säilitajana. Kooli aktiivne seisukohavõtt 
          ilmneb eriti kolta noorte vastustes. Ei saa muidugi jätta märkimata, 
          et nüüdseks keskealiste saamide üks peamisi oma kultuurist võõrutamisinstantse 
          on omal ajal olnud just kool, mis on ajast aega olnud riikliku ideoloogia 
          esindaja.
        Saamide juures, kus isiklike leuddide/joigude loomisel ja omamisel 
          on olnud ühiskonnas tähtis sotsiaalne roll, on selle traditsiooni hääbumine 
          märgiks ühiskondlike ja ka perekesksete suhete teisenemisest ja euroopapärastumisest. 
        
        Ühe rahvuse kahe erineva hõimu noorte poolt saadetud ankeete võrreldes 
          tuli selgelt esile tõsiasi, et omakeelse raadio, televisiooni, haridus- 
          ja kultuurielu tähtsust väikekultuuride püsimajäämisel ei saa alahinnata. 
          Näiteks on joigamist õpitud ka massimeedia vahendusel. Telerist või 
          raadiost kuuldud joigamine võib innustada edasisele perekesksele musitseerimisele. 
          Noored joigajad on televisioonis toimunud lauluvõistlustel pälvinud 
          märkimisväärseid kohti. Loomulikult on põhjendatud massimeedia standardiseerivat 
          mõju taunivad murelikud seisukohavõtud, seda eriti saamide juures, kus 
          rahvus jaguneb kultuuriliselt väga erineva kulturiga hõimudeks. Ent 
          väliskeskkonna mõjusid arvestav dünaamiline areng on kultuuri säilimise 
          seisukohalt vältimatu protsess.
        Koltade laulutraditsioon on ankeedimaterjali põhjal otsustades jäänud 
          pere- ja kogukonnakesksemaks kui põhjasaamidel. Põhjasaamide poolt parimateks 
          muusikatraditsiooni valdajateks peetud joigajad on kõik massimeedia 
          vahendusel tuntuks saanud muusikud. Koltasaamide poolt eelistatute seas 
          on vaid üks professionaalne muusik, ülejäänud on külaühiskonnas traditsioonilist 
          leuddipärandit edasikandvad laulikud. 
        Põhjasaamidel näib noorte traditsiooniteadlike inimeste ring olevat 
          laiem ja nende vahelised kontaktid tihedamad, kui koltadel, kes nimetavad 
          lauljatena peamiselt lähisugulasi. Ka on põhjasaamidel julgust läheneda 
          oma traditsioonile vabamalt ja innovaatilisemalt kui koltadel. Traditsiooniehtsaid 
          lauljaid ja kaasaegseid traditsioonilist stiili viljelevaid muusikuid 
          tunnustatakse ja kritiseeritakse argumenteeritult. Rahvariietest rääkides 
          sallitakse kaasajastavaid muudatusi.
        Joig on midagi enamat kui pelk laulukunst. See on kompleksne nähtus, 
          mis hõlmab nii saamide vaimset kui ka materiaalset kultuuri, nii eilset 
          kui ka tänast rahvakultuuri.
        Vana ja uus moodustab saamide mõtteilmas omalaadse terviku. Intervjuude 
          ja küsitluste põhjal võib väita, et 20. sajandi lõpu saamiühiskonda 
          iseloomustab liberaalne suhtumine omakultuurse elustiili säilitamisstrateegiatesse. 
          Põliskultuuri kestmine tagatakse läbi mõõdukate muutuste, nii et noorem 
          põlvkond tunneks end osana katkematust kultuuriahelast. Nii ankeetides 
          kui ka intervjuudes rõhutati omakeelse televisiooni, raadio ja muusikatööstuse 
          suurt tähtsust väikekultuuri püsimajäämisel. Joigamist ja leuddimist 
          on nimelt õpitud ka massimeedia vahendusel. Saamid on jõudnud nii teadlikult 
          kui ka alateadlikult arusaamisele, et väliskeskkonna mõjusid arvestav 
          dünaamiline areng on kultuuri säilimise seisukohalt vältimatu protsess. 
        
        Saami noorte vastustest ilmneb , et perekond on kaotanud või kaotamas 
          oma juhtivat rolli muusika- (ja mitte ainult muusika-) traditsiooni 
          säilitajana. Seda tendentsi on tunda eriti koltade juures. Tegu on 50., 
          60. ja 70. aastate soomestamise tulemusega, kus saamlus oli midagi vana 
          ja võõrast, mis oli parem unustada. Sellest ajast on keskealistel saamidel 
          säilinud alateadlik hirm erineda ümbritsevast kultuurist. Seetõttu on 
          nende sugupõlve ajal sattunud ohtu traditsioonide loomulik säilimine. 
        
        Läänes näib küsitletute side oma muusikaliste traditsioonidega olevat 
          tugevam kui idas. See on mõistetav mõeldes koltade ja põhjasaamide erinevale 
          ajaloolisele taustale, eriti Teise maailmasõja poolt põhjustatud ajalookeerdkäikudele. 
          Põhjasaamid elavad siiani valdavat oma põlistel asualadel. Kui sealt 
          on lahkutud, siis pigem vabatahtlikult kui sunniviisiliselt. Suhe oma 
          maaga on andnud neile võimaluse tunda uhkust oma põlisuse üle ja julgust 
          jääda iseendaks. Praegu Soome Lapis elavad koltad ei oma enam otsest 
          kontakti oma põliste aladega. 40. aastate teise poole sõjakeerises pidid 
          nad lõplikult maha jätma oma kodukülad Petsamos ja alustama pagulastena 
          uut elu Soomes. Võõral maal ja võõra rahva keskel elamine pole soosinud 
          traditsioonide sujuvat jätkumist. Koltadel on paraku juba lihtsam rääkida 
          omavahel soome keelt kui kolta murret. Keel on aga üks esmaseid kultuurikandjaid 
          ja –hoidjaid. Keele hääbudes kaob ka omakeelne laulutraditsioon, mis 
          on tihedalt seotud instrumentaalmuusika ja tantsukultuuriga. Norra, 
          Rootsi ja Soome piirialal elavate põhjasaamide olukord on tunduvalt 
          parem. Saami keel on säilitanud peamise suhtlusvahendi rolli. Üksteise 
          riigikeeli ei pruugita mõista, ühist emakeelt osatakse aga kindlasti. 
          Maailma kõige rahulikum piir ei takista hõimu omavahelisi keele- ja 
          kultuurikontakte. Tänu kõigele sellele on põhjasaamide rahvuslik enesehinnang 
          märgatavalt kõrgem kui koltadel, kelle valulävi kõikvõimalike võõrmõjude 
          suhtes on väga madal. Uut tõrjudes jääb aga traditsioon elukaugeks ja 
          hääbub. 
        Välitöömaterjalide põhjal võib väita, et 20. sajandi lõpu 21. sajandi 
          alguse saamiühiskonda iseloomustab omakuulturse elustiili väärtustamine. 
          Noortelt saadud vastustest ilmnes nende positiivne suhtumine ja suur 
          huvi oma muusika- ja rahvakultuuri vastu laiemalt. Kuigi traditsiooniline 
          muusika pole noorte saamide jaoks enam identiteediliselt määravaim näitaja, 
          on see siiski tähtis osa nende elust. Seda loomulikult neile sobivas 
          kaasajastunud vormis.